استرس و اضطراب مفید

استرس و اضطراب کوتاه مدت مفید است!

بدون دیدگاه

استرس و اضطراب شدید مشکلات خیلی زیادی ایجاد میکنه که در ادامه به صورت مختصر در مورد این مشکلات صحبت میکنیم، اما در نظر داشته باشید که حد ملایمی از استرس میتونه باعث موفقیت شما بشه و استرس و اضطراب مفید استرس و اضطراب کوتاه مدت است که به عنوان نوعی محرک در مسیر شما به سوی موفقیت عمل میکند.

مشکلاتی که با استرس زیاد ایجاد میشود

بیماری های قلبی، مشکلات گوارشی، دیابت، مشکلات و اختلالات خواب و اشتها و همچنین اختلالات حافظه و یادگیری تنها گوشه ای از معضلات استرس زیاد است، در سال ۲۰۱۸، پژوهشگران دانشگاه هاروارد گزارش کردند افرادی که دارای سطوح بالاتری از هورمون استرس یعنی کورتیزول بودند، در آزمون‌های حافظه عملکرد ضعیف‌تری داشتند. جنیفر وگمن که مدرس مدیریت استرس در دانشکده‌ی پرستاری دکر در دانشگاه بینگهامتون است، می‌گوید:

دلیل اصلی که ما استرس را اینقدر منفی می‌بینیم، نتایجی است که به‌وسیله‌ی پژوهش‌های مرتبط با استرس گزارش می‌شود. در این مطالعات روی تأثیرات منفی استرس مانند بیماری‌های مزمن و ناتوان‌کننده‌ای مانند فشار خون، چاقی و دیابت نوع ۲ تأکید می‌شود.

جنیفر وگمن

البته که استرس بسیار شدید حتما باید تحت نظر روانشناسان و روانپزشکان درمان شود، اما به طور کلی میتوان از استرس استفاده های مفیدی کرد و برای رسیدن به موفقیت همیشه سطح معقولی از استرس مورد نیازه.

استرس مفید!

لیزا دامور، نویسنده‌ی کتاب «تحت فشار: مقابله با اپیدمی استرس و اضطراب در دختران» می‌گوید:

استرس زمانی منجر به آسیب می‌شود که از سطحی که فرد قادر به کنار آمدن با آن است یا می‌تواند از آن برای تقویت قدرت روانی خود استفاده کند، فراتر رود.

لازم است که روانشناسان دانش ما را در زمینه‌ی استرس با مخاطبان به اشتراک بگذارند: اینکه استرس در زندگی روزمره باید وجود داشته باشد، اینکه کار در مرز توانایی‌های ما اغلب آن ظرفیت‌ها را می‌سازد، و اینکه سطوح متوسط استرس می‌تواند عملکردی مانند مایه‌کوبی داشته باشد و باعث شود ما در مقابله ‌با مشکلات جدید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشیم.

لیزا دامور

دامور اضطراب را به سیستم هشدار درونی تشبیه می‌کند که احتمالا طی تکامل ایجاد شده است و ما را از تهدیدهای خارجی (مانند راننده‌ای که وارد لاین نزدیک می‌شود) و درونی (مانند زمانی‌که ما در مورد انجام کاری تعلل می‌کنیم و زمان آن فرا می‌رسد) باخبر می‌کند. او می‌گوید:

به‌همین ترتیب، اضطراب زمانی ناسالم می‌شود که هشدار آن مفهومی ندارد. گاهی اوقات، افراد بدون وجود هیچ دلیلی به‌طور مداوم دچار اضطراب هستند. برخی مواقع نیز هشدار متناسب با تهدید نیست مانند زمانی‌که دانش‌آموزی در یک امتحان کوچک دچار حمله‌ی هراس می‌شود.

چارلی ملسون، مدیر اجرایی برنامه‌ی درمان اعتیاد می‌گوید که بدن وقتی تحت استرس باشد، آدرنالین را وارد جریان خون می‌کند. این امر موجب آغاز واکنش‌های فیزیولوژیکی نظیر افزایش تنفس و جریان خون، کند شدن هضم و بهبود بینایی خواهد شد.

کوون اوون که یک روان‌درمانگر بالینی است، اضطراب را به کافئین تشبیه می‌کند که موجب افزایش انرژی و بهبود هشیاری و زمان واکنش می‌شود. برخی از روانشناسان نیز بر این باورند که استرس رویکرد ذهن انسان برای اولویت‌بندی و سازماندهی وظایفی است که باید انجام شود و تا زمانی‌که مانع انگیزه نشده یا موجب عذاب جسمی و روحی فرد نشود، مضر نیست.

استرس و اضطراب محرک هستند

همانطور که در پاراگراف قبلی هم توضیح دادیم استرس و اضطراب در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار بگیرند میتوانند باعث رسیدن به موفقیت شود، استرس میتواند نیروی شما را افزایش دهد که انرژی و توان رسیدن به موفقیت ها رو داشته باشید.

ملسون می‌گوید استرس متوسط و طبیعی می‌تواند به‌عنوان شکلی از انگیزه برای رسیدن به اهداف و مهلت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. او می‌گوید:

استرس می‌تواند به شما در هشیاری و تمرکز کمک کند و حتی می‌تواند در برخی موقعیت‌ها قدرت یادآوری را افزایش دهد.

اگرچه همان‌طور که پژوهشگران دانشگاه هاروارد خاطرنشان کرده‌اند، درمورد استرس مزمن خلاف این وضعیت صادق است. مری جوی، مشاور سلامت روان در فلوریدا می‌گوید:

تجربه‌ی صحنه‌هراسی و اضطراب امتحان نیز ممکن است به‌طور کلی به اشتباه منفی تعریف شود. اضطراب نیروی شگفت‌انگیزی برای دستیابی به موفقیت است. این همان نیرویی است که شما را به حرکت وا می‌دارد تا بهترین حالت خود را نشان دهید، البته تا زمانی‌که از کنترل خارج نشود.

مری جوی، مشاور سلامت

اینا لیتر، روانشناس بالینی مرکز رفتاردرمانی شناختی در پنسیلوانیا نیز با این موضوع موافق است. او در این رابطه به قانون روانشناسی يركز- دادسون اشاره می‌کند. براساس این قانون، عملکرد با افزایش استرس تا یک نقطه‌ی بهینه افزایش پیدا می‌کند و پس از آن نقطه شروع به کاهش می‌کند. او می‌گوید:

وقتی سطوح انگیختگی بسیار بالا رود، عملکرد شروع به کاهش یافتن می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که وظایف مختلف نیاز به سطوح متفاوتی از انگیختگی برای رسیدن به عملکرد مطلوب دارند. برای مثال، کارهای فشرده‌ی فکری اغلب برای عملکرد بهینه نیاز به سطوح پایین‌تری از استرس دارند، درحالی‌که کارهایی که نیاز به استقامت بالایی دارند (مانند دوی ماراتن)، ممکن است تحت شرایط برانگیختگی بالاتر عملکرد بهتری داشته باشند.

اینا لیتر، روانشناس بالینی

 

رابطه استرس و عملکرد

تشخیص استرس خوب(eustress):

یک اصطلاح بالینی نیز برای استرس مثبت وجود دارد: یوسترس (eustress). کریستن فسکو، مدیر برنامه‌های بالینی شرکت مدیریت استرس Resility Health در جکسون‌ویل می‌گوید:

وقتی مردم اختلاف بین استرس مثبت و استرس منفی را متوجه شوند، قادر خواهند بود که از استرس و اضطراب به نفع خود استفاده کنند.

دکتر گیل سالتز، استاد روانپزشکی دانشکده‌ی پزشکی ویل‌کرنل بیمارستان نیویورک-پرسبیترین توصیه می‌کند که به‌جای اینکه اضطراب را به چشم منبعی از نگرانی ببینید، بهتر است آن را به شکل فرمی از هیجان درنظر بگیرید. او می‌گوید:

تنها دانستن این موضوع، مفید است زیرا بسیاری از افراد وقتی دچار اضطراب می‌شوند، تصور می‌کنند که این امر به عملکرد آن‌ها ضربه می‌زند و سپس از این مضطرب بودن، بیشتر مضطرب شده و درنهایت بسیار مضطرب می‌شوند.

دکتر گیل سالتز، روانپزشک

 

نتیجه گیری

در این مطلب با انواع استرس خوب و بد آشنا شدیم و در مورد استرس و اضطراب مفید صحبت کردیم، نکته مهم این است که نباید به دانش‌آموزان و مردم تلقین کنیم که همیشه شاد باشند یا اصلا استرس نداشته باشند این موارد به هیچ وجه عملی نیستند و به هر حال ما در طول زندگی با سطوح مختلفی از نگرانی‌ها و مشکلات مواجه میشویم فقط باید سعی کنیم از این نگرانی ها به نفع خود استفاده کنیم و اجازه ندیم اسنرس و اضطراب از یه حدی بیشتر بشه.

اگر دانش‌آموز هستید و تصور میکنید استرس و نگرانی شما باعث میشود در فرایند یادگیری دچار اختلال شوید و نمیتوانید استرس کنکور و امتحانات را مدیریت کنید در مطلب دیگری از سایت تستیک به حل این مشکلات پرداخته‌ایم، همچنین میتوانید برای درخواست مشاوره رایگان به این صفحه مراجعه کنید.

برگرفته از مطلب «چرا استرس و اضطراب برای انسان مفید است؟» از سایت زومیت

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.