بررسی استرس و راه های مقابله با آن

یک دیدگاه

استرس، اضطراب یا نگرانی احساسات بسیار آشنایی هستند و همه چندباری در طول زندگی تجربه کردن به خصوص در دوران مدرسه! اما قبل از اینکه به صورت علمی به استرس نگاه کنیم لازمه که این نکته مهم رو در نظر داشته باشیم که استرس الزاما چیز بدی نیست همه ما اگر یه جاهایی نتیجه خوبی گرفتیم یا تونستیم تو رقابت با همکلاسی هامون نمره بهتری بگیریم، به خاطر همین استرس بوده و الا هیچ تلاشی نمیکردیم اما همین استرس اگه از یه حدی بیشتر بشه دیگه کمکمون نمیکنه و میتونه باعث مشکلات خیلی زیادی بشه، در این مطلب از تستیک به سراغ بررسی ریشه ها و راه حل های مقابله با استرس رفتیم. با ما همراه باشید:

استرس

زمانی استرس غلبه میکند و فشار روحی و روانی موجب ناراحتی میشود که :

  • مدت استراحت طولانی باشد
  • به دفعات زیاد تکرار شود
  • همراه با فشار و تحریک باشد

تغییرات فیزیکی

  •  عرق کردن کف دست
  • افزایش ضربان قلب
  • احساس دلشوره داشتن
  •  برافروخته شدن صورت
  •  بی اشتهایی
  •  سردرد
  •  بیخوابی
  •  از دست دادن تمرکز
  •  حملات ترس
  •  اشکال در تنفس
  • سرگیجه

الزاماً همه ی علائم فوق در شخص دیده نمیشود اما به طور خلاصه در صورتی که علائم سرگیجه و تپش قلب ظاهر میشود نیاز به مراجعه به مراکز درمانی جهت کنترل آن است.

مقابله با استرس

  1.  یاد بگیرید اتفاقاتی که در بدن شما میافتد از قبیل افزایش ضربان قلب و عرق کردن کف دست و دلشوره داشتن امری طبیعی است و آن را مثبت تلقی کنید.
  2.  در چه سطحی از این امر باعث تحریک میشود و چه سطحی شما را منفعل میکند.
  3.  اگر متوجه شدید میان استرس در شما زیاد است و شما را منفعل میکند، آن را در حد قبول پایین بیاورید.

و اما راه حل

1) خود را باور داشته باشید: اگر شما استحقاق تحصیل در این رشته را نداشتید مجوز ورود از آن به شما داده نمیشد.

2) سعی نکنید همیشه نفر اول باشید؛ همه چیز را در حد اعتدال نگه دارید. همیشه همه چیز را به بهترین نحو انجام دهید. اما این را بدانید که هیچ یک از ما نمیتواند همیشه اول بماند.

3) هرگز خودتان را با دیگری مقایسه نکنید.

4) کنترل فشارهای خارجی اغلب فشارهای روانی از سمت خانوادهها وارد میشود که موجب استرس میشود.

5) اداره کردن شرایط حاد در رقابتهای سنگین: انتظار جهش سنگین از خود نداشته باشید و در این شرایط باید گام به گام به سوی پیشرفت رفته و به هدف رسید نه یک شبه یا حتی در یک رقابت.

6) قضاوت مثبت به خود داشته باشید. اگر در امتحان قبلی شکست خوردهاید به خود بگویید: درست است که من در آن امتحان ناموفق بودهام ولی این دلیل نمیشود که در این امتحان نیز ناموفق باشم بهتر است خودم را برای بهتر شدن آماده کنم.

7) خودخوری نکنید و همه ی مسائل را در درون خود جمع نکنید، به کسی اعتماد کنید.

8) زمانی را برای مرور درسها بگذارید این عمل برای تقویت اعتماد به نفس مناسب است.

9) به مقدار کافی بخوابید، شش ساعت در شب.

10) عضلات بدن را با تمرین شل کنید: انقباض عضلات در صورتی که تداوم یابد موجب بروز خستگی و ناراحتی شود که از علائم فیزیکی استرس است. تمرین شل کنندگی عضلات داشته باشید این مهارت را میتوانید با انجام دادن دوبار در روز به مدت سه ماه به دست آورید .

نحوه انجام: روزی دوبار در محلی راحت بنشینید یا دراز بکشید، عضلات را به ترتیب از انگشتان پا تا سر یا بر عکس، برای مدت 10 ثانیه منقبض نمایید سپس شل کنید.

11) اگر مضطرب هستید یا هراس دارید آن را از خود دور نگه دارید

12) غذای مناسب بخورید: تعداد وعده های غذایی خود را افزوده و مقدار هر وعده غذایی را کاهش دهید این امر موجب تنظیم قند خون میشود .

بعضی از غذاها آرام بخش تر از غذاهای دیگر هستند. شیرموز، سیب زمینی پخته، حبوبات پخته، نان، کاهو و دیگر سبزیجات از این قبیل و اما قند موجب عصبی شدن شما میشود. شکلات به علت داشتن ماده ای به نام تئوروبین در آن که اثر آرام بخش دارد. و اثر نامطلوب قند موجود در آن را خنثی میکند. اگر مقید به خوردن شیرینی جات هستید شکلات بهترین انتخاب است. مصرف سبزیجات را بالا ببرید اینها شامل ویتامین از گروه B و املاح گروه معدنی به خصوص منیزیم و پتاسیم و فسفر است علاوه بر آن نیاز به ویتامین «ث» افزایش مییابد. مضاف بر این مواد معدنی در آن در عملکرد سیستم عصبی موثر است. و مصرف آن برای درمان استرس کاربردی است. جوی دو سر از جمله خوراکیهایی است که در زمان ناتوانی و ضعف و افسردگی کاربرد دارد.

13) تنش های عصبی را با ورزش از خود دور کنید. ورزش موجب افزایش گردش خون در بدن از جمله مغز میشود و موجب دفع مواد استرس زا را از بدن فراهم میکند و به همین دلیل به شما امکان بهتر فکر کردن را میدهد. نوع ورزش مهم نیست.

14) به مقدار کافی آب بنوشید: کم شدن آب میتواند تأثیر نامطلوبی در کارایی مغز داشته باشد و نوشیدن مایعات به مقدار کافی دفع مواد استرس زا را تسهیل میکند. اما از نوشیدن نوشیدنی های استرس زا پرهیز کنید،کافئین موجود در قهوه ماده پرقدرتی است که مستقیم روی سیستم عصبی تاثیر میگذارد.

یک دیدگاه

  1. […] بررسی استرس و راه‌های مقابله با آن حواس‌پرتی و تمرکز خیال‌پردازی لینک اشتراک: […]

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.