خیال پردازی، صعود یا سقوط!

یک دیدگاه

خیال پردازی یا رویا پردازی یا حتی خیالبافی اگر چه تفاوت هایی با هم دارن اما در مجموع یه حس آشنا و اکثر اوقات خوشایند محسوب میشن. این حس در واقع نوعی مکانیزم دفاعی ذهن هستش پس قاعدتا نمیتونه بد یا مضر باشه اما برای اینکه بتونیم با خیالپردازی صعود کنیم نه سقوط باید حواسمون به میزان رویا پردازیمون باشه و یه سری نکات رو رعایت کنیم.

فواید خیال پردازی در کودکان و بزرگسالان

گفتیم که خیال پردازی یک نوع مکانیسم دفاعی محسوب میشه معنیش اینه که زمانی که ذهن ما به بن بست میرسه و یا از چیزی ناراحت و ناراضی هستیم، شروع میکنیم به رویاپردازی و غرق در فکر و خیال آینده میشیم این موضوع باعث میشه که شادی هرچند کوتاه مدت به سراغمون بیاد و برای لحظاتی هم که شده به چیزای خوب و مثبت فکر کنیم و علاوه بر این خلاقیتمون هم افزایش پیدا میکنه.

1- تقویت قوه تخیل و حل مشکلات

خیلی از ایده ها و راه حل ها زمانی به ذهنمون میرسه که در خیالات سیر میکنیم، البته برای اینکه بتونیم به راه حل برسیم باید متمرکز خیال پردازی کنیم! یعنی اینکه افکارمون بی هدف و از این شاخه به اون شاخه نباشه و سعی کنیم کنترل رویاهامون رو بدست بگیریم.

رویاپردازی و خلاقیت

2- تقویت حافظه و جلوگیری از زوال عقل!

تخیل قوی و خلاقیت نورون های بیشتری را در مغز ایجاد میکنه که در نهایت باعث بهبود تمام عملکرد های مغز از جمله حافظه میشه، افرادی که خلاقیت بیشتری دارند 73درصد کمتر از سایر افراد دچار مشکلات مربوط به حافظه میشوند.

3- افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس

خلاقیت به سراغ کسایی میاد که به خودشون و افکارشون اجاره رویا پردازی میدن، تمام اختراعات قبل از اینکه اختراع بشن و بتونیم ازشون استفاده کنیم قبلا در رویاهای افراد وجود داشتن علاوه بر این شما زمانی که خودتون رو در رویا و خیال توی موقعیت ها و مکانهای مختلف تصور میکنید ناخودآگاه باعث تقویت اعتماد به نفستون میشید.

4- سلامت روح و جسم

روان شناسان معتقدند رویاپردازی نوعی هیبنوتیزم سطح پایین است، بنابراین در زمان خیال پردازی سطح فشار و استرس شما به شدت کاهش پیدا میکند و میزان زیادی شادی و نشاط به سراغتون میاد.

رویاپردازی نوعی هیبنوتیزم سطح پایین است

معایب خیال پردازی

مثل همه چیزهای خوب دنیا خیال پردازی هم یه حدی داره و هرجایی و به هر میزانی که دلتون میخواد نباید رویاپردازی کنید و از همه مهمتر رویا پردازی نباید برای شما یه کار بی اختیار باشه و باید بتونید در زمان مطالعه و یا موقعیت های خاص که نیاز به تمرکز دارن از خیالات پرهیز کنید. یکی از آفت های مطالعه خیال پردازیه زمانی که شما قصد دارید درس بخونید اما به خودتون میاید و میبینید که غرق در خیالات شدید. در ادامه راه حل هایی که باعث میشن بیشتر بتونید خیالاتتون رو کنترل کنید، بیان شده همراه ما باشید:

  •  مکان مطالعه را یک مکان ثابت در منزل در نظر بگیرید و سعی کنید تغییرش ندید فقط حواستون باشه که تخت خواب مکان خوبی برای درس خودن نیست.

  • اگه موقع مطالعه متوجه شدید در افکار خود غوطه ور شده اید یک کار ساده انجام دهید. از اتاق مطالعه برید بیرون و یه جای دیگه از خونه به خیال پردازی ادامه بدید، اجازه بدید ذهنتون عادت کنه که محل مطالعه جای خیال پردازی نیست.

  • بازم تاکید میکنم که مکان مطالعه جای مطالعه است! خوردن یه مقدار آجیل یا میوه یا نوشیدنی همراه مطالعه ایرادی نداره ولی به طور کلی هر کاری که بیشتر از سه دقیقه ادامه پیدا کنه، نباید در مکان مطالعه انجام بشه.

  •  خواندن همراه با زمزمه کردن مطلب درسی یا نوشتن مطلب روی کاغذ هم میتونه از رفتن شما به سمت خیال پردازی جلوگیری کنه. سعی کنید همزمان با مطالعه خلاصه نویسی کنید.

  •  یادتون باشه انسان موجودی بااراده و خودمختار است و همونطور که نمیذاریم هر کسی به حریم خانوادگی و شخصیمون نفوذ کنه باید با اراده خودمون از نفوذ افکار و اندیشه های مزاحم و خیالی در ذهن هم جلوگیری کنیم و کنترل افکار و خیالات رو به دست بگیریم.

  •  یه تکنیک جالب در این موضوع اینه که کشی به مچ خود ببندید و با شروع خیال پردازی آن کش را کشیده و رها کنید و طوری که یکم سوزش به بدنتون وارد بشه بعدش شروع به شمارش معکوس کنید مثلاً یک عدد پیچیده مثل 6589234 را انتخاب کنید و سعی کنید هفت تا از آن کم کنید تا به صفر برسید.

  • یکی از مهم ترین دلایل خیال پردازی افراطی تنها بودن زیاده پس سعی کنید زیاد تنها نمونید با دوستان و اعضای خانواده تو تایم استراحت صحبت کنید.
  • معاشرت با دوستان برای جلوگیری از خیال پردازی

  •  فرصتی برای افکار و خیالات مزاحم اختصاص دهید. در طول روز زمان ویژه ای را به فکر کردن درباره مسائل و خیالاتی که در طول درس خواندن مزاحم شما شده اند اختصاص دهید. به طور مثال ساعت 30: 4 تا 5 بعدازظهر زمانی است که شما میتوانید به این خیال پردازی بپردازید.

  • ورزش را جزء ضروری ترین فعالیت خود قرار دهید. هر روز حداقل نیم ساعت ورزش کنید. روابط عمومی خود را افزایش دهید.

در کل:

همونطور که اشاره کردیم دلایل اصلی خیال بافی زیاد و افراطی، تنهایی و بیکاری است. بنابراین خودتون رو توی اتاق مطالعه حبس نکنید و با خانواده و دوستان صحبت کنید همچنین سعی کنید برای تمام شبانه روزتون برنامه مشخص داشته باشید بیکاری آسیب های خیلی زیادی داره که یکی از این آسیب ها خیال بافی است. امیدوارم که بتونید با مدیریت صحیح و با توجه به توصیه های مشاوران روز به روز روند مطالعه تون بهتر بشه و در نهایت به همه خواسته هاتون برسید.

فرم برنامه ریزی هفتگی اپلیکیشن تستیک
صفحه مربوط به فرم برنامه ریزی هفتگی اپلیکیشن تستیک

یک دیدگاه

  1. […] بررسی استرس و راه‌های مقابله با آن حواس‌پرتی و تمرکز خیال‌پردازی […]

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.